Jak wejść w interakcję z obserwatorami? Kompletny przewodnik po naklejkach na InstaStory.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to są naklejki na InstaStory?
  • Jak dodawać naklejki na Instagramie?
  • Przegląd wszystkich naklejek dostępnych w Polsce: pomysły na zastosowanie, przydatne tipy. 

Pojawienie się pierwszej opcji naklejki InstaStory w 2016 roku na zawsze zmieniło oblicze Instagrama. Funkcja niemal natychmiast zyskała aprobatę użytkowników i… marek. W końcu powstała idealna przestrzeń do zacieśniania relacji z obserwatorami. I to przestrzeń pełna interaktywnych możliwości! Od tagu lokalizacji, przez quizy i ankiety po datek, czy zamówienia jedzenia. Interaktywne naklejki na InstaStory, będące integralną częścią Instagrama, dostarczają twórcom ogrom możliwości – pozwalają zwiększyć zaangażowanie, a nawet sprzedaż. Oczywiście jeśli wiesz, jak prawidłowo z nich korzystać 😉

Miłego czytania! Agnieszka Czepiel

Czym są naklejki na InstaStory?

Naklejki na InstaStory to dynamiczne elementy, które można klikać i łatwo obsługiwać w relacjach na Instagramie. To doskonałe narzędzie do zwiększenia atrakcyjności Stories, badania grupy odbiorców, zwiększania zaangażowania, nawiązywania relacji z użytkownikami i dodawania dodatkowych treści.

Jak dodawać naklejki na InstaStory?

Jeśli jeszcze nie wiesz, jak dodać naklejki na Instagramie (albo – gdzie są naklejki na Istagramie!), ucieszysz się – dzielą Cię od nich tylko trzy proste kroki:

  1. Wybierz zdjęcie lub wideo, które chcesz dodać do swojej relacji. W panelu edycji kliknij kwadratową ikonkę z uśmiechniętą buźką – znajdziesz ją w prawym górnym rogu.  
  2. Przed Tobą cała lista możliwości! Wybierz naklejkę, którą chcesz użyć. Zastanawiasz się, jakie są ich możliwości? Zostań ze mną – poniżej opowiem Ci o nich więcej i zdradzę przydatne tipy, które możesz wykorzystać choćby zaraz!
  3. Spersonalizuj naklejkę, baw się możliwościami, wyjdź poza schemat. Tę niepozornie wyglądającą funkcję możesz wykorzystać na wiele sposobów!

Interaktywne naklejki dostępne w Polsce

Obecnie dla polskich użytkowników Instagrama dostępnych jest ich 11. Pamiętaj, żeby nie wszystkie naklejki na stories wrzucać w jedną relację! Nie chcesz przecież, żeby Twoi obserwatorzy przestraszyli się ilością kolorowych tekstów i szybko zamknęli aplikację, prawda?

Naklejki na InstaStory dostępne w Polsce (lista aktualna na 08/2021):

  • Lokalizacja
  • Wzmianka
  • Twoja kolej
  • Pytania
  • Powiadom
  • Muzyka
  • Ankieta
  • Zareaguj emoji
  • Quiz
  • Suwak emoji
  • Link
  • Hashtag
  • Wpłać datek
  • Odliczanie
  • Zamówienia jedzenia

* Naklejki, które pojawiły się w Polsce po 2021 roku zostałe wyboldowane. 

1. LOKALIZACJA

Krótko mówiąc: Jak sama nazwa wskazuje – naklejka lokalizacyjna pozwala użytkownikom oznaczyć miejsce – wybrane z listy znajdujących się w pobliżu lub wpisane ręcznie. Po kliknięciu naklejki, użytkownik przenosi się do zakładki z innymi zdjęciami, filmami oznaczonymi danym miejscem. Przy tagu lokalizacyjnym wyświetla się również mapa z zaznaczoną pinezką. 

Dlaczego warto używać? Jeszcze do niedawna lokalizacje miały nie tylko własny kanał na Instagramie, ale również relację, do której można było trafić i zagwarantować sobie większy zasięg. Szczególnie znaczenie miało to dla lokalnych biznesów.
Obecnie ta funkcja już nie działa, ale z tagowania lokalizacji nie warto rezygnować.  W dalszym ciągu naklejka pozwala zwiększyć widoczność biznesów i zwrócić uwagę na fizyczną lokalizację firmy lub obecne miejsce przebywania. (Aktualizacja 2023: Instagram stale udoskonala swoje funkcję wkrótce funkcja lokalizacji ma być heszcze bardziej pomocna przy pozycjonowaniu).  

Przykłady zastosowania: 

  • Prowadzisz lokalny biznes – taguj swoje miejsce, aby odbiorcy mogli łatwo znaleźć je na mapie. 
  • Uczestniczysz w konferencji, festiwalu, targach – pokaż swoją odbiorcom gdzie mogą Cię spotkać. Pamiętaj, że wydarzenia często też mają swój kanał lokalizacji. 

2. Wzmianka

Krótko mówiąc: Naklejka ze wzmianką (ang. mentions) umożliwia łatwe oznaczenie innego użytkownika Instagrama w Twojej relacji. Po kliknięciu naklejki można łatwo przenieść się na dany profil. Co więcej, oznaczony użytkownik automatycznie w prywatnych wiadomościach zostaje powiadomiony o wzmiance, a dzięki temu może szybko zobaczyć relację i udostępnić ją u siebie na profilu.

Dlaczego warto używać? Oznaczając ludzi lub profile marek, które występują na Twoich relacjach, zwiększasz prawdopodobieństwo, że przekażą je dalej. A co za tym idzie… kolejni użytkownicy będą mogli dowiedzieć się o Tobie i Twoim biznesie. Maksymalnie na jednym InstaStory możesz oznaczyć 10 profili – to i tak bardzo dużo, dlatego pamiętaj – wybieraj rozsądnie! Zadbaj również o to, aby inni użytkownicy, a szczególnie Twoi klienci i partnerzy wspominali o Tobie w swoich relacjach. 

Przykłady zastosowania: 

  • Prowadzisz szkolenie – dodaj zdjęcie z uczestnikami i oznacz ich profile (pamiętaj, aby wcześniej zapytać o zgodę).
  • Dostajesz pozytywne opinie o Twoim nowym produkcie – ujmij je w ładny graficzny format i oznaczasz autora.
  • Przygotowujesz podsumowanie roku/miesiąca/spotkania – podziękuj i wyróżnij swoich partnerów i współpracowników. 

#ProTip: Naklejki wzmianek są fajne, ale są też… duże i bardzo kolorowe, przez co nie zawsze pasują. Dany profil możesz oznaczyć również po prostu wpisując w tekście jego nazwę użytkownika (poprzedzoną znakiem @). Tak wpisane wzmianki działają w ten sam sposób co naklejki, a są subtelniejsze. 

3. Hashtagi w relacjach

Krótko mówiąc: Pewnie już wiesz czym jest hashtag. Jeżeli nie to przypomnę – to słowo lub wyrażenie poprzedzone charakterystycznym znakiem kratki #, służące do kategoryzacji treści.

Dlaczego warto wstawiać hashtagi w relacjach? Jeszcze do niedawna zastosowanie hashtagów w relacjach było takie same jak pod zdjęciem w aktualnościach. Przy odrobinie szczęścia można było trafić do ogólnego kanału i podbić swoje zasięgi. Obecnie ta opcja już nie funkcjonuje, ale hashtagi można z powodzeniem zastosować jako wyróżnik tekstu.

Przykłady zastosowania: 

  • Zbuduj wizerunek specjalisty – stwórz cykl edukacyjny, który wyróżnisz odpowiednim hashtagiem.
  • Wyróżnij swój slogan w tekście – wpisz go w formie hahstagu i odznacz innym kolorem.
  • Zaprezentuj hashtag Twojego brandu i zachęć obserwatorów do oznaczania nim swoich zdjęć – wyróżnij najciekawsze publikacje udostępniając je na InstaStory.

#ProTip: Hashtagi, podobnie jak wzmianki, możesz stosować po prostu wpisując je w formie tekstu, poprzedzonego symbolem #. +100 punktów do estetyki!

4. Ankiety na InstaStory

Krótko mówiąc: Naklejka ankiety to proste narzędzie do angażowania odbiorców. Domyślne odpowiedzi to “Tak” i “Nie”, ale możesz je zmieniać, a nawet zastępować tekst ankiety na InstaStory dowolnym emoji. W odpowiedzi możesz użyć maksymalnie 22 znaków.  Staraj się formułować je w prosty i zrozumiały sposób, tak aby nie ucinało ich treści. Jeżeli są bardziej rozbudowane, zapisz je w formie zwykłe tekstu, a w ankiecie pozostaw tylko opcje do wyboru (przykład poniżej). 

 

Procentowy widok udzielanych odpowiedzi jest widoczny dla wszystkich, którzy wezmą udział w ankiecie. Ty twórca ankiety możesz dodatkowo zobaczyć kto, jakiej odpowiedzi udzielił. Wystarczy, że z poziomu relacji przesuniesz palcem w górę. Ankiety na InstaStory są aktywne tak samo, jak pozostałe relacje – przez 24h. Po jej zakończeniu możesz podzielić się wynikami ze wszystkimi Twoimi obserwatorami, publikując je w kolejnej relacji (przykład) lub zapisując w wyróżnionych.

Dlaczego warto używać ankiety na IstaStory? Naklejka z ankietą to łatwy i szybki sposób na nawiązanie interakcji z odbiorcami, wykraczający poza tradycyjne komentarze i wiadomości prywatne. Ankietę możesz wykorzystać do poznania oczekiwań i opinii klientów, zbadania preferencji Twojej grupy odbiorców, zbudowania napięcia czy po prostu… zabawy 😉

Przykłady zastosowania: 

  • Zbuduj napięcie przed prezentacją nowego produktu – publikuj kawałek po kawałku premierowe zdjęcie, pytając odbiorców, czy już domyślają się, co przygotowałeś/aś tym razem. 
  • Daj swoim obserwatorom głos – zapytaj ich o preferencje dotyczące produktów, usług czy publikacji na Instagramie. 
  • Edukuj przez interakcje – na pierwszej planszy zadaj pytanie i pozostaw dwie odpowiedzi do wyboru, na drugiej podaj poprawną i napisz krótkie wyjaśnienie.
  • Pozwól wybrać faworytów – umieść zdjęcia dwóch produktów i pozostaw ankietę do głosowania.
  • Wprowadź trochę luzu – stwórz cykl, w którym rozpoczynasz zdanie, a Twoi obserwatorzy mogą za pomocą zadecydować o jego dalszej części.

5. Pytania na InstaStory

Krótko mówiąc: Naklejki z pytaniami pozwalają na odwrócenie ról – tym razem to Twoi odbiorcy zadają Ci pytania na InstaStory.  Przy konfiguracji możesz wpisać dowolną treść komunikatu, zachęcającego do zadawania pytań, a także dostosować wielkość okienka i jego kolor.

Możliwość zadania pytań jest dostępna przez 24 h. Odpowiadać na nie możesz przez cały czas, zarówno w trakcie wyświetlania relacji, jak i po jej zakończeniu korzystając z archiwum InstaStories. Autor pytania jest widoczny tylko dla Ciebie, a po udostępnieniu odpowiedzi otrzymuje powiadomienie do swojej skrzynki odbiorczej.

Dlaczego warto używać? Pytania możesz wykorzystać zarówno do aktywacji odbiorców, jak i badania i zaspokajania ich potrzeb. Dzięki temu prostemu narzędziu możesz szybko odpowiedzieć na najczęściej powtarzające się pytania, zobaczyć które tematy najbardziej interesują Twoich obserwatorów i co warto rozwinąć w kolejnych relacjach. Używaj jej zgodnie z przeznaczeniem lub pozwól sobie na odrobinę kreatywności! 

Przykłady zastosowania: 

  • Zgodnie z założeniami – wprowadź cykl Q&A, a najczęściej pojawiające się pytania przypnij w wyróżnionych relacjach. 
  • Buduj wizerunek specjalisty – poproś odbiorców o podesłanie tematów, o których mógłbyś/mogłabyś dłużej odpowiedź w kolejnych relacjach.
  • Zostaw okienko na opinie o Twoich produktach, najciekawsze odpowiedzi udostępnij. 
  • Odwróć role i to Ty zadaj pytanie odbiorcom, pozostawiając naklejkę jako miejsce na wpisanie odpowiedzi.

#ProTip: Z opcji naklejki z pytaniami możesz skorzystać również podczas transmisji na żywo. Pytania zadawane przez Twoich widzów będą dostępne w jednym miejscu i nie zginą w natłoku innych komentarzy. 

 

6. Odliczanie czasu

Krótko mówiąc: Interaktywna naklejka, dzięki które możesz, wspólnie z obserwatorami, odliczać do konkretnej daty.

Dlaczego warto używać? Wyobraź sobie, że w Twojej firmie zbliża się ważne wydarzenie, np. wprowadzenie nowego produktu do sprzedaży. Z pewnością długo nad nim pracowałeś/aś i teraz  chcesz w odpowiedni sposób zakomunikować premierę, zbudować napięcie i mieć pewność… że nikt nie przegapi tego ważnego dnia. 

To nie koniec! Obserwatorzy mogą aktywnie uczestniczyć w Twoim odliczaniu, poprzez:

  • włączenie powiadomień o zakończeniu odliczania, 
  • udostępnienie odliczania na swoim InstaStory i posłanie dalej informacji o nadchodzącym wydarzeniu.

Raz stworzone odliczanie możesz ponownie wykorzystać w następnych InstaStories, aż do momentu zakończenia wydarzenia. 

Przykłady zastosowania: 

  1. Zapowiedz premierę nowego produktu.
  2. Włącz odliczanie do startu lub zakończenia promocji na Twojej stronie.
  3. Zbuduj napięcie przed otwarciem sklepu. 
  4. Celebruj ważne rocznice np. założenia bloga czy marki.
  5. Odliczaj do dnia rozpoczęcia, organizowanego przez Ciebie wydarzenia np. szkolenia.

7. Quiz

Krótko mówiąc: Naklejka pozwala Twoim odbiorcom wziąć udział w zabawie i sprawdzić swoją wiedzę w wybranym przez Ciebie temacie. Maksymalnie możesz dodać 4 odpowiedzi, z czego tylko jedną poprawną. Sam/a ustalasz kolejność odpowiedzi i oznaczasz, która jest prawidłowa.Użytkownicy biorący udział w zabawie po zaznaczeniu właściwego rozwiązania zobaczą na swoim ekranie konfetti. Jeśli jednak wybiorą błędnie, podświetli się ona na czerwono. Jako twórca quizu możesz na bieżąco sprawdzać kto, jakiej odpowiedzi udzielił. 

Dlaczego warto używać? Naklejka quizu to kolejny, dobry sposób na zwrócenie uwagi, aktywizację i zwiększenie zaangażowania odbiorców. W zależności od tego, w jaki sposób sformułujesz pytanie i odpowiedzi, możesz używać jej na wiele sposobów. 

Przykłady zastosowania: 

  • Sprawdź wiedzę odbiorców na temat Twojej marki. 
  • Edukuj przez zabawę – stwórz quiz, dzięki któremu odbiorcy będą mogli poznać ciekawostki i dowiedzieć się więcej o Twojej specjalizacji. 
  • Podsycaj ciekawość przed premierami – w odpowiedziach umieść 3 fałszywe i 1 prawdziwą cechę Twoich nowych produktów. 
  • Użyj quizu, aby zwrócić uwagę na trwającą promocję na stronie – zapytaj odbiorców, czy pamiętają, z jakiej specjalnej oferty mogą obecnie skorzystać.

8. Suwak emoji

Krótko mówiąc: Pewnie Cię to nie zaskoczy, ale suwak emoji składała się z dwóch podstawowych części: dowolnie wybranego emoji oraz suwaka, czyli skali wzdłuż, której obserwatorzy mogą przesuwać. Do suwaka możesz opcjonalnie dodać pytanie. 

Dlaczego warto używać? To przede wszystkim dodatek, którym łatwo złapiesz uwagę odbiorców. To również ciekawa alternatywa dla klasycznych ankiet – odbiorcy mogą decydować o intensywności swojej odpowiedzi.

Przykłady zastosowania: 

  • Umieść tekstową skalę obok suwaka i zapytaj obserwatorów, jak oceniają dane treści np. nowy wpis na Twoim blogu.
  • Wykorzystaj jako alternatywę dla quizu – pytanie i odpowiedzi zapisz w formie tekstu i umieść nad suwakiem.

     

9. Datek

Krótko mówiąc: Naklejka darowizn umożliwia utworzenie 24-godzinnej zbiórki pieniędzy na wybraną organizację non-profit, dostępną na zweryfikowanej liście. Nie ma możliwości utworzenia prywatnej zbiórki pieniędzy. Ważne jest to, że Instagram pokrywa opłaty związane z przetwarzaniem zebranych datków, acała kwota trafia na wskazany szczytny cel. Dodatkowo datki przekazywane za pomocą relacji można odliczyć od podatku. 

Dlaczego warto używać tej naklejki na InstaStory? Bo skraca i upraszcza proces przekazywania datków. Dotychczas do tworzenia zbiórek należało wykorzystać zewnętrzne strony i przekierowywać na nie odbiorców z poziomu biogramu (lub bezpośrednio relacji, jeśli posiadało się więcej niż 10 tysięcy obserwatorów). Teraz użytkownicy mogą wspierać organizacje za pomocą krótkich kliknięć. 

Przykłady zastosowania: 

  • Wesprzyj organizację, która jest dla Ciebie ważna i której wartości są zgodne z misją i wizją Twojej marki. Dziel się postępami zbiórki, a dla wspierających przygotuj prezent w postaci niewielkiego kodu rabatowego na Twoje produkty.

10. Zamawianie jedzenia

Krótko mówiąc: Używając naklejki na Instagramie „zamówienie jedzenia”, można łatwo podlinkować relację do strony (Glovo, Goomer, Pyszne.pl, Uber Eats lub Wolt). Kiedy ktoś dotknie przycisku w relacji, zostanie przekierowany bezpośrednio do witryny partnera w celu zamówienia dostawy jedzenia lub złożenia zamówienia na wynos. 

Dlaczego warto używać? Znasz to uczucie, kiedy przeglądasz relacje ulubionej restauracji i Twoje ślinianki nagle zaczynają aktywniej pracować? A może To ty prowadzisz lokal gastronomiczny i w taki sposób kusisz swoich obserwatorów do zamówień? Ale wtedy… trzeba wyjść z aplikacji, wejść w przeglądarkę, wpisać adres – komu chciałoby się tyle klikać? No to teraz już nie trzeba!

Odbiorcy szczególnie doceniają prostotę i intuicyjność. Z pewnością docenią skróconą drogę do zamówienia jedzenia, a w ich oczach przedstawisz się jako marka nowoczesna i dbająca o zadowolenie obserwatorów. 

Przykłady zastosowania: 

  • Poinformuj o obowiązującej ofercie specjalnej obowiązującej przy zamówieniach na wynos, umieść naklejkę i poinformuj obserwatorów, że od idealnej kolacji dzieli ich tylko kilka kliknięć. 
  • W zimowy, piątkowy wieczór udostępnij zdjęcia Twoich topowych gorących dań – pół żartem, pół serio daj znać odbiorcom, że nie tylko nie muszą wychodzić spod ciepłego koca, ale nawet z aplikacji, aby złożyć u Ciebie zamówienie.

A teraz… Działaj!

Teraz, kiedy masz już kompletną wiedzę, jak działają aktualne naklejki na InstaStory – możesz podwijać rękawy i brać się do działania.

Jeśli będziesz używać danej naklejki na Instagramie świadomie i konsekwentnie – na pewno poczujesz różnicę w zaangażowaniu swoich odbiorców. A jeśli pójdziesz o krok dalej i naklejki na InstaStories staną się częścią świadomie prowadzonej, spójnej komunikacji marketingowej… Możesz już zacząć wyglądać zwiększonej sprzedaży swoich produktów lub usług 😉

Powodzenia!

NEWSLETTER
social media

Agnieszka Czepiel

Pasjonatka i specjalistka nowych mediów w jednym. Nie ma nowinki e-marketingowej, o której nie wiedziałaby jeszcze przed śniadaniem. Świetny taktyk i animator, nasza agencyjna Królowa Instagrama. Pociąga ją estetyka, a źle wykadrowane zdjęcia potrafią śnić jej się po nocach w koszmarach.
Podobał się artykuł? Udostępnij!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Sprawdź pozostałe artykuły