Wykorzystaj potencjał krótkich wideo! TikTok dla e-commerce.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czy TikTok sprzedaje?
  • Czy musisz tańczyć i wygłupiać się, aby pójść w viral? 
  • Co możesz nagrać, aby chwycić za serce odbiorców?

Jeszcze 2-3 lata temu, kiedy w rozmowie został wspomniany TikTok, na twarzach pojawiały się uśmiechy, a ktoś szeptem z pogardą rzucał: ”TikTok – ta aplikacja dla dzieci do tańczenia?”.

Dziś już wiemy, że ta sama aplikacja jest jedną z najczęściej pobieranych na świecie. A oprócz tańców stała się niekończącym źródłem inspiracji i rozrywki.

 

TikTok nie tylko zrewolucjonizował sposób konsumowania treści, ale zapoczątkował również nową erę w e-commerce marketingu. Rozrywką i dynamiką wypełnił lukę, której brakowało konsumentom podczas zakupów online.

Już wiesz, że chcesz rozwinąć swój profil biznesowy na TikToku, ale w Twojej głowie pojawia się pytanie: co publikować? Przejdźmy przez to razem! Skorzystaj z moich pomysłów na skuteczne TikToki dla e-commerce.

Udanej lektury! Agnieszka Czepiel

 

 

ZROZUM FENOMEN TIKTOKA

21 miliardów wyświetleń. A liczba wciąż rośnie. 

Od akcesoriów kuchennych, przez przydatne domowe gadżety, po kosmetyki i ubrania. Wokół hashtagu #TikTokMadeMeBuyIt stworzyła się już całkiem spora społeczność, w której użytkownicy dzielą się tym, co odkryli i kupili, dzięki twórcom TikToka.

Wyobraź sobie… Na profil Twojej marki trafia nagranie z prezentacją produktu. Jeden użytkownik kupuje i wrzuca film do siebie. Kolejny widzi ten film, produkt mu się spodobał, więc też kupuje i wrzuca film do siebie. Kolejny robi to samo. I potem jeszcze kolejny i jeszcze jeden. Samonapędzająca maszyna ruszyła. 

Wymarzona sytuacja. Możliwa do zrealizowania. Chociaż jeden filmik to może być za mało.

Pamiętaj, że użytkownicy TikToka nie chcą oglądać typowych komunikatów reklamowych. To nie miejsce na kolorowe billboardy z krzyczącymi zniżkami. Jak zatem zachęcić ich do kupna? Wszystko zaczyna się od pomysłu…

 

POMYSŁ ZAMIEŃ W DZIAŁANIE

1 PACKING AN ORDER WITH ME

Czy uwierzysz, jeśli powiem Ci, że minutowe wideo z pakowania przesyłki (bez twarzy, bez muzyki i tylko z jednym napisem) uzyskało ponad 2 miliony wyświetleń? A to i tak nie jest rekordowy wynik. Wpisz w wyszukiwarkę TikToka Packing An Order With Me i sprawdź rezultaty.

@vanykajewelry Thank you, Natalie! 🤎 #packanorderwithme #packingorders #shopsmall #shopsmallbusiness #smallbusinesstiktok #supportsmallbusiness #supportsmallbiz ♬ Calm LoFi song(882353) – S_R

Nie wiele trzeba, aby złapać i zatrzymać uwagę odbiorcy. Co więcej, to uniwersalny pomysł – nie ważne, jaki produkt oferujesz, zapakuj go z widzami!

Wyobraź sobie… Prowadzisz internetowy sklep z akcesoriami biurowymi. Biznes dopiero się rozkręca, ale codziennie z Twojego magazynu w drogę do nowego właściciela wyrusza kilkanaście paczek. Najpierw kompletujesz zamówienie, starannie zabezpieczasz przed drogą, później produkt po produkcie wkładasz do pudełka, na koniec dorzucasz wlepę z brandowych sloganem i wizytówkę z odnośnikami do Twoich socjali. Skoro i tak to robisz to… dlaczego by nie przeznaczyć kilkunastu dodatkowych minut na nagranie całego procesu? 

  • Zadbaj o estetykę i detale – odpowiednie oświetlenie, zmiana kadrów, uporządkowane elementy tła.
  • Nie rezygnuj z oryginalnego dźwięku – pakowanie przesyłki element po elemencie to idealny podkład ASMR.
  • Zaangażuj społeczność – wybierz zamówienie spośród komentarzy spod poprzedniego filmu.
  • Pamiętaj o personalizacji – do przesyłki dorzuć mały upominek lub karteczkę z podziękowaniem za zamówienie i podpisem (koniecznie pokaż to na filmie!).
2 TUTORIAL

62% użytkowników TikToka deklaruje, że odkryło nowy produkt, dzięki tutorialom. Fenomen tych krótkich instruktażowych filmików polega na tym, że pobudzają wyobraźnie. A kiedy użytkownik już wie, co zyska, jak się poczuje, jaki problem rozwiąże, dzięki produktowi, to chętniej go kupi. 

Wyobraź sobie…  Prowadzisz markę z kosmetykami do makijażu. Do Twojej oferty właśnie wchodzi nowy rozświetlacz, wokół którego chcesz zbudować zainteresowanie. Do swojej kampanii zaangażuj kilku Twórców, którzy regularnie publikują TikToki z makijażowymi tutorialami. Do ich dyspozycji pozostaw wszystkie produkty swojej marki i pozwól im na odrobinę kreatywności – wideo będzie tym lepsze, im bardziej autentyczne. Pamiętaj, aby w briefie zaznaczyć, że to rozświetlacz ma „błyszczeć” w filmie i na skórze – dlatego zaproponuj więcej ujęć z prezentacją właśnie tego produktu.

  • Złap uwagę w ciągu pierwszych 3 sekund. W tutorialu śmiało możesz już na początku pokazać efekt. Byle krótko i od razu z informacją co chcesz przekazać odbiorcy.
  • Pokaż wyraźnie produkt, ale nie sprzedawaj go od razu. Nie wymieniaj wszystkich parametrów i wyróżników. Zamiast tego skup się na odpowiedniej prezentacji i efekcie, który daje.
  • Nie zanudź odbiorcy. Pamiętaj, że wideo nie może być zbyt długie, bo nikt nie obejrzy go do końca. Nieistotne elementy pomiń lub pokaż na przyspieszeniu.

 

3 TREND

Trendy to siła napędowa TikToka. Zwykle polegają one na kreatywnym przedstawieniu historii z wykorzystaniem konkretnego dźwięku. Marki wskakując w trendy nie tylko pozwalają się odkryć,  ale przede wszystkim skracają dystans. 60% użytkowników przyznało, że to dzięki viralowym tiktokom poznało nowe firmy. 

Wyobraź sobie… Prowadzisz odzieżowy e-commerce. Twoimi klientkami są głównie młode dziewczyny, ale te same ubrania równie dobrze wyglądałyby na dojrzałych kobietach. Świetnie się składa, bo na TikToku akurat wybija się nagranie “Turning my mom into me” z przyśpieszonym podkładem z utworu “I Wish – Old School Dub”.

@nadinebloch

my biggest flex is my mom lol

♬ original sound – evie

Cały trend polega na tym, że twórczynie najpierw nagrywają swoje mamy w ich codziennym ubraniu, a następnie w stylizacji na bazie własnych ubrań. Już wiesz, co robić? Nagraj trend wspólnie ze swoimi bliskimi lub stwórz konkurs i zaangażuj w nagranie swoje klientki i ich mamy. 

#ProTip: Wyłapuj trendy szybko i skutecznie, dzięki For You Page (FYP). Na początku naucz algorytm swojej marki – będąc zalogowanym na profil biznesowy, zatrzymuj się i reaguj wyłącznie na filmy związane z Twoją niższą. Następnie każdego dnia przeznacz kilkanaście minut na scrollowanie filmów w aktualnościach. Oglądaj uważnie, a szybko wyłapiesz, które dźwięki i w jakiej formie obecnie trendują. 

  • Działaj szybko. Trendy na TikToku jak szybko się pojawiają, tak szybko znikają. Jeśli masz pomysł na ciekawe nagranie, nie odkładaj go na później. 
  • Mów językiem odbiorców. TikTok odniesie sukces tylko wtedy, jeśli będzie zrozumiały dla społeczności. Zanim nagrasz swoją wersję zrób research i upewnij się, że wiesz, o co chodzi w danym trendzie. A jeśli dalej nie czujesz się pewnie ze swoimi pomysłem, przed publikacją skonsultuj go ze stałymi bywalcami aplikacji. 
  • Nie każdy trend jest dla Ciebie. Jeśli czegoś nie czujesz, zamiast głowić się kilka dni nad samym pomysłem, lepiej odpuść. I bez trendów, a z inspirującym, edukacyjnym contentem Twój biznes może się wybić. Niech Twoja marka będzie spójna i autentyczna w tym, co robi.
4 TWÓRCY I AMBASADORZY MARKI

Ciężko Ci wyobrazić sobie wartość influencer marketingu? Spójrz na te liczby: 

61% użytkowników ufa rekomendacjom influencerów, podczas gdy zaledwie 38% ufa treściom publikowanym przez marki.

Teraz już wiesz, że nie inwestując we współpracę z Twórcami, nie rozwijasz się. Zatem chwytaj za notatnik i przygotuj plan na kampanię. Ale uważaj! Trendy się zmieniają, a to z czym możesz kojarzyć influencer marketing sprzed lat, może nie być już zgodne z rzeczywistością.  

Wyobraź sobie… Twoja firma ma wszystko. Tylko TikToków nie ma kto nagrywać. Nie przejmujesz się tym długo, bo do długofalowej współpracy zapraszasz doświadczonych Twórców, którzy nie dość, że są rozpoznawalni w Twojej niszy, to jeszcze tworzą jakościowy content na wybrany temat. Ty (lub agencja, z którą współpracujesz) koordynujesz temat, Twórca nagrywa, a profil Twojej marki rośnie w zaskakującym tempie. 

  • Zrób reserach. Influencerzy popularni na Instagramie, niekoniecznie muszą “umieć w TikToka”. Tak między nami – niekoniecznie muszą być nawet rozpoznawalni na ta TikToku. Dobry reserach to podstawa. 
  • Nie ilość, a jakość. Tak jak przy każdej kampanii z influencerami – nie patrz ślepo na liczby, a zweryfikuj jakość obserwatorów (Czy pasują do Twojej grupy docelowej? Czy są zaangażowani w twórczość influencera?) i jakość tworzonych treść (czy estetyka pasuje do Twojej marki? Czy pomysły są ciekawe?)
  • Postaw na długofalowe współprace. Jeden z kluczowych trendów 2023 w influencer marketingu. Silne i długotrwałe relacje z wybranymi influencerami, podkreślą wiarygodność i pozwolą lepiej zapamiętać Twoją markę.

UPORZĄDKUJ WIEDZĘ

No dobrze, głowa już pewnie paruje od pomysłów, zanim jednak zaczniesz działać – podsumujmy co już wiemy.

  1. TikTok może sprzedawać. Jednak nie jest to miejsce na sztywne komunikaty reklamowe i krzyczące z banerów „kup mnie”. Kanał wymaga odpowiedniej komunikacji, a formaty reklamowe dopasowania na specyfiki medium.
  2. TikTok to coś więcej niż tańce. Rozrywka dalej stanowi główną część kanału, ale wcale nie oznacza to, że bez wygłupów się nie wybijesz. Nic tak nie denerwuje widzów, jak wymuszone śmieszki. Niech Twoja marka będzie autentyczna. 
  3. Nie potrzebujesz zewnętrznych narzędzi, aby być na bieżąco z trendami. Wystarczy kilkanaście minut i uważne scrollowanie For You Page.
  4. Pakowanie paczek, unboxing, tutorial z produktem. To formaty, które możesz nagrać i wrzucić na TikToka choćby zaraz.
  5. Influencerzy, Twórcy, Ambasadorzy to Twój drogowskaz do rozwoju (nie tylko na TikToku). Pamiętaj o dokładnym researchu, zwróć uwagę nie tylko na liczby, ale na jakość.

NEWSLETTER
social media

Agnieszka Czepiel

Pasjonatka i specjalistka nowych mediów w jednym. Nie ma nowinki e-marketingowej, o której nie wiedziałaby jeszcze przed śniadaniem. Świetny taktyk i animator, nasza agencyjna Królowa Instagrama. Pociąga ją estetyka, a źle wykadrowane zdjęcia potrafią śnić jej się po nocach w koszmarach.
Podobał się artykuł? Udostępnij!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Sprawdź pozostałe artykuły