Jak skutecznie mierzyć wyniki kampanii reklamowych? Niezbędnik dla e-commerce.

Na sam początek jedno konkretne stwierdzenie: nie jesteś w stanie rozwijać i skalować swojego e-commerce bez analizy wyników! Rzecz wydaje się bardzo oczywista, jednak wielu przedsiębiorców dziwnym trafem omija ten element. Jaki to przynosi efekt? Brak sprzedaży i dobrych efektów działań.

Odpowiednia analiza działań w performance marketingu dla branży e-commerce jest kluczowa.

  • Dzięki niej możemy dojść do wniosku czy kampanie są rentowe, a tym samym czy nasze pieniądze się pomnażają. 
  • Możemy również wyciągać informacje na temat lepiej działających grup odbiorców i kanałów. Dzięki temu możemy skalować i optymalizować budżet, aby był wydawany w najbardziej opłacalny sposób. Na najbardziej efektywne działania.

Postawienie kampanii w Meta Ads, TikTok Ads czy Google Ads, to tylko pierwszy krok w kierunku zwiększania sprzedaży. Najważniejsza jest dalsza optymalizacja i podejmowanie słusznych decyzji. A na bazie czego je podejmować?

Poniżej przedstawiamy listę narzędzi, dzięki którym przeanalizujesz swoje kampanie i ocenisz ich słuszność oraz jak je zoptymalizować! 

 

GOOGLE ANALYTICS

Google Analytics to  internetowe narzędzie do analizy udostępniane przez Google całkowicie za darmo. 

Jako pierwsze narzędzie do oceny słuszności prowadzonych kampanii w różnych kanałach oraz analizowania jakości i przebiegu ruchu użytkownika na Twojej stronie jest Google Analytics. Jest to totalna podstawa w “narzędziowniku” każdego, kto prowadzi działania online oparte o swoje WWW. Bardzo istotną sprawą jest fakt, że Google udostępnia nam to narzędzie zupełnie za darmo.

Dzięki Google Analytics możemy sprawdzić: 

  • z jakich kanałów pozyskujemy ruch na naszej stronie internetowej,
  • który kanał konwertuje najlepiej – dzięki możliwości tworzenia celów,
  • który kanał ściąga nam najbardziej kaloryczny ruch na stronę – dzięki analizie takich danych jak bounce rate (w Universal Analytics), zaangażowanie (w GA4), czas spędzony na stronie, czy liczba stron na sesję.

A to tylko kropla w morzu możliwości Analyticsa. Jedno jest pewne, jest on podstawą do badania efektów działań wielokanałowych w Twoim biznesie.

 

PIXEL META

… i inne kody śledzące z ekosystemów reklamowych w Social Media.
Wykorzystaj kody śledzące z ekosystemów reklamowych w social mediach.

Kolejnymi niezbędnymi elementami do odpowiedniego mierzenia wyników są:

  • Kody takie jak Pixel Meta czy API konwersji, które funkcjonują na ekosystemie Facebooka.
  • Insight Tag przy działaniach na LinkedIn.
  • Pixel TikToka, jeśli reklamujemy się na tym portalu.

Dzięki nim możemy analizować wpływ reklam na naszą stronę WWW. Widzimy także ilość wejść na stronę WWW, możemy analizować odbiorców, którzy weszli w interakcję oraz jakie konkretne mikro i makro konwersje zostały wykonane. A jeśli mówimy o zdarzeniach – jest to kolejny ważny element w narzędziach reklamowych, aby skutecznie mierzyć wyżej wymienione mikro i makro konwersje. Dzięki temu możemy zbadać, na którym etapie lejka są problemy i miejsca, gdzie należy skupić swoją uwagę przy optymalizacji.

 

GOOGLE TAG MANAGER

Google Tag Managera jest łatwy w obsłudze – nie ma konieczności pomocy programistów.

Google Tag Manager to narzędzie, które pomoże nam przede wszystkim przy tworzeniu zdarzeń, które później analizujemy. Ponadto GTM daje możliwość spięcia wszystkich tych kodów, które musimy wgrać na naszą stronę internetową. 

Po pierwsze, dzięki tworzeniu tzw. kontenerów, daje nam możliwość wgrywania kodów z tagami z różnych kanałów i umieszczenia tego jako jeden twór na naszej WWW. Dzięki temu nie obciążamy naszej strony internetowej w taki sposób, w jaki zrobilibyśmy to, gdyby każdy kod byłby wgrany oddzielnie.

Dodatkowo Google Tag Manager pozwala na tworzenie niestandardowych zdarzeń. Ta funkcja daje możliwość mierzenia działań użytkowników, które nie są możliwe przy podstawowych opcjach, jakie znajdziemy w zewnętrznych narzędziach. 

 

CO DALEJ?

Założenie konta w Google Analytics, stworzenie pixeli, insight tagów itp. w narzędziach reklamowych oraz spięcie tego i wgranie za pomocą Google Tag Managera da Ci podstawę do odpowiedniego mierzenia wyników.

Ale czy wyczerpaliśmy wątek?
Oczywiście, że nie! Lecimy dalej z narzędziami, które dodatkowo pogłębiają możliwości analizy.

 

HOTJAR

HotJar – jak wykorzystać go w praktyce?

HotJar to narzędzie, które tworzy tzw. mapy ciepła oraz nagrywa działania użytkownika na stronie. Im więcej kliknięć w konkretnym miejscu, tym bardziej jest ono „rozgrzane”, co widzimy jako bardziej zaczerwienione pole na naszej mapie. 

Dane, które zobaczymy za jego pośrednictwem mogą zmienić postrzeganie wizualne naszej strony. Na tej podstawie możesz zmienić umiejscowienie najważniejszych Tobie treści tak, aby znajdowały się w kluczowych miejscach. A te miejsca widzimy właśnie na naszych mapach ciepła. 

 

GOOGLE SEARCH CONSOLE

Google Search Console pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryny przez wyszukiwarkę Google oraz zoptymalizowanie widoczności strony.

To już trzecie narzędzie od Google, które jest po pierwsze darmowe, po drugie może pomóc przy działaniach onlinowych.
Google Search Console jest niezbędne przy działaniach związanych z SEO, czyli pozycjonowaniu strony w przeglądarce. Dzięki niemu możemy sprawdzić jakie miejsce mamy w przeglądarce, na jakie frazy się wyświetlamy i jak wygląda wynik kliknięć pod konkretne zapytania. Da nam to wiedzę na temat optymalizacji strony pod kątem wyników wyszukiwania.


Warto tutaj wspomnieć również o kolejnych dwóch narzędziach Google:

Planer słów kluczowych – dostępne w koncie Google Ads. Pokazuje nam jak wyglądają średnie miesięczne wyniki wyszukiwań danej frazy. Ponadto daje nam możliwość sprawdzenia, na jakie frazy kluczowe wyświetla się Twoja strona oraz strony konkurencji. 

Google Trends – narzędzie, w którym zobaczymy jak wyglądają trendy związane z konkretną frazą. 


ROBIMY WIĘCEJ?

Gdyby było Ci mało – łap #ProTip! Jako że najwięcej stron w polskim internecie oparta jest na CMS WordPress, poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku, jak zainstalować kody na Twojej stronie:

  1. Wchodzimy w Dashboard naszego WordPressa.
  2. Wchodzimy w zakładkę „wtyczki” i tam znajdujemy opcję „dodaj nową”.
  3. Wyszukujemy wtyczkę o nazwie „Tracking Code Manager” od Data443.com.
  4. Instalujemy, a później ją włączamy. 
  5. Panel tej wtyczki znajdziemy w zakładce „ustawienia” na pasku po lewej stronie. 
  6. Klikamy, że chcemy dodać pierwszy kod. 
  7. Na początku nazywamy dany kod, a następnie wklejamy go w czarne pole. 
  8. Kolejno zaznaczamy, w którym miejscu ma być umiejscowiony – tutaj trzeba wrócić do narzędzi i sprawdzić, czy kod należy wrzucić w <HEAD> strony czy w <BODY>. Każde narzędzie daje konkretną informację na ten temat. 
  9. Zaznaczamy preferencje mierzenia według naszych potrzeb – zazwyczaj to będzie cała strona bez wykluczania.
  10. Na koniec: zatwierdzamy.

Gratulacje, właśnie dodałeś swój pierwszy kod! 

WAŻNE: darmowa wersja tej wtyczki daje nam możliwość wpięcia maksymalnie 6 kodów, dlatego gorąco rekomendujemy wrzucanie kodów za pomocą Google Tag Manager. Dzięki temu kod wrzucamy raz, a później działamy w obrębie tego właśnie narzędzia. 

Myślisz, że jest to skomplikowane? Spróbuj 🙂 Przekonasz się, że jest to banalnie proste i zajmuje mniej czasu niż przeczytanie tego artykułu!

 

CZAS NA PODSUMOWANIE

  1. Jeśli chcesz prowadzić swój e-commerce z powodzeniem musisz analizować i mierzyć dane! Na szczęściu długo nie polecisz. 
  2. Podstawowe narzędzia do wdrożenia na już to Google Analytics i kody śledzące narzędzi reklamowych. 
  3. By spiąć to wszystko w jeden kod oraz tworzyć zaawansowane zdarzenia potrzebujemy Google Tag Manager
  4. Dodatkowym narzędziem, które pokaże Ci, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po Twojej stronie i gdzie znajdują się „gorące punkty” może być Hotjar. Pamiętaj, że nie jest to jedyne narzędzie, a jedno z wielu. Warto sprawdzić także inne dostępne opcje. 
  5. Jeśli zależy Ci na SEO warto założyć Google Search Console i sprawdzać skuteczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Co więcej, aby sprawdzać frazy kluczowe pomocne będą: Planer słów kluczowych oraz Google Trends. 
  6. Na sam koniec: instrukcja jak to wszystko zaimplementować w najpopularniejszym CMS w Polsce (ale też na świecie) WordPress. 

______

  • Jeśli dotarłeś tutaj, wielkie dzięki.
  • Jeśli uważasz, że wiedza taka jak ta jest wartościowa, zaobserwuj nas w Social Mediach
  • Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia przy Twoim e-commerce, napisz do nas jak najszybciej! Na pewno pomożemy 🙂 

Podobał się artykuł? Udostępnij!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
RSM Team

RSM Team

Na marketing patrzymy szeroko, biznesowo i często zaskakująco – a w sytuacjach, które z pozoru wydają się bez wyjścia, dostrzegamy możliwości i szanse na rozwój. A potem je realizujemy!

Polecane artykuły