Kalendarz Marketingowy 2024: Najważniejsze daty dla e-commerce.

 Od tradycyjnych uroczystości po nieco bardziej niszowe okazje – wiedza o tym, kiedy i jak tworzyć świąteczne kampanie marketingowe ma kluczowe znaczenie dla maksymalizacji sprzedaży online.

Niezależnie od tego czy prowadzisz własną firmę, jesteś marketing menadżerem, czy specjalistą social media, ten artykuł będzie dla Ciebie przepustką do opracowania skuteczniejszej strategii na przyszły rok.

 

W poniższym wpisie znajdziesz odpowiedź na pytania:
1. Czym jest kalendarz marketingowy?
2. Dlaczego warto go mieć?
3. Jak go stworzyć?
4. Kiedy zacząć planować?
5. Które święta i wydarzenia warto uwzględnić?
6. Jak może wyglądać przykładowy kalendarz? 

CZYM JEST KALENDARZ MARKETINGOWY?

Kalendarz marketingowy to wizualna prezentacja działań marketingowych, które marka planuje przeprowadzić w określonym czasie.
Zwykle kalendarze marketingowe obejmują kampanie, promocje i wyprzedaże, premiery produktów i wszelkie święta, wokół których będą planowane materiały promocyjne.
W skrócie — to (nie)zwykły kalendarz z zaznaczonymi wszystkimi kluczowymi momentami dla firmy.

DLACZEGO WARTO MIEĆ KALENDARZ MARKETINGOWY?

Kalendarz marketingowy pozwala na przygotowanie się do kluczowych momentów z odpowiednim wyprzedzeniem. Dzięki czemu działania są prowadzone w sposób ciągły, a nie z „doskoku”.

5 powodów, dla których warto mieć kalendarz marketingowy:
1. Jesteś na bieżąco z ważnymi datami.
W marketingu dni uciekają jak szalone. Nawet nie zorientujesz się kiedy minie kolejny tydzień i przegapisz ważne wydarzenie. No, chyba że masz przygotowany wcześniej kalendarz.
2. Utrzymujesz porządek i spójność komunikacji.
Pracując zrywami, na asapach łatwiej zgubić cel i wprowadzić chaos. Komunikaty tracą wyrazistość, a Ty sam nie wiesz ile i jakie akcje specjalne zorganizowaliście w ostatnim kwartale.
3. Masz czas i przestrzeń na kreatywną pracę.
Kreatywność nie lubi presji czasu. Kalendarz pozwoli Ci z odpowiednim wyprzedzeniem usiąść do pracy koncepcyjnej, zyskujesz czas na zorganizowanie burzy mózgów, sprawdzenie pomysłów i wprowadzenie poprawek.
4. Szybciej identyfikujesz i zapełniasz luki w działaniach.
Kalendarz marketingowy przedstawia szerszy obraz. Widzisz, gdzie masz przestrzeń na dodatkowe działania, a gdzie jest ciasno. Dzięki czemu lepiej planujesz akcje specjalne i wyróżniasz się na tle konkurencji.
5. Łatwiej osiągasz cele.
W dynamicznie zmieniającym się środowisku marketingu internetowego łatwo się zdekoncentrować. Kalendarz marketingowy wyznacza kierunek i pomaga skupić się najważniejszych rzeczach.

 

JAK STWORZYĆ KALENDARZ MARKETINGOWY? 

Zacznij od retrospektywy. 
Retrospektywa (w skrócie: retro) to rodzaj przeglądu mającego na celu wspólne określenie (w grupie, zespole lub całej organizacji), co udało się osiągnąć w danym okresie, a co należy poprawić lub przestać robić.
Przykładowe pytania pomocnicze do retro:
– Czy kampanii powinno być więcej, czy mniej?
– Które kampanie przyniosły największą sprzedaż?
– Jakie wydarzenia nie zostały wykorzystane, a powinny?
– Jakie kreacje budziły największa zainteresowanie?
– Czego brakowało w kampaniach (kanały, kreacje, budżet)? 

Na podstawie retro wyciągnij wnioski, które będą wskazówką dla przyszłorocznego planu. A następnie:
1. Zdefiniuj kluczowe kamienie milowe i cele. Zastanów się, co chcesz osiągnąć. Gdzie widzisz swoją firmę za rok? Jasno określone cele pozwolą na stworzenie planu sukcesu. Dopracowując poszczególne elementy kalendarza, cały czas miej z tyłu głowy cel i zastanawiaj się, czy realizacja danej kampanii Cię do niego przybliży.
2. Określ kluczowe święta i wydarzenia i uporządkuj je według trzech kategorii: 
Ważne dla firmy — np. urodziny firmy lub wyjazd integracyjny
Ważne dla branży — np. Black Friday lub nietypowe święto związane z prowadzoną działalnością
Ważne dla społeczeństwa — np. Święta Bożego Narodzenia lub rozpoczęcie nowego roku szkolnego.
(Święta, które warto wziąć pod uwagę, znajdziesz w ostatniej części tego artykułu.)

#PROTIP Zdefiniuj cykl sprzedaży i uzależnij od niego liczbę kampanii. Cykl sprzedaży to przedział czasowy, w którym potencjalny klient staje się klientem. Krótszy cykl sprzedaży może wymagać częstych działań, aby przyciągnąć odwiedzających i skłonić ich do zakupu. Dłuższy cykl sprzedaży może wiązać się z mniejszą liczbą akcji marketingowych, a dłuższym budowaniem świadomości i ewaluacją.

3. Określ, na jak długo będziesz planować. Możesz z góry ramowo zaplanować cały rok, a bardziej szczegółowy plan przygotować dla kwartału lub miesiąca.

#PROTIP Już na tym etapie zaplanuj spotkania (data, godzina) mające na celu przygotowanie szczegółowego planu cząstkowego.

4. Określ święta, wokół których będziesz tworzyć kampanie. Nie wszystkie wydarzenia wymagają dużej kampanii. Na niektóre okazje wystarczy pojedynczy post.
5. Zadbaj o elastyczność na wypadek zmian. Unikaj nakładania się akcji specjalnych, ogranicz kampanie „na zakładkę”. Przerwy w kalendarzu marketingowym nie oznaczają przerw w marketingu, a dają większą swobodę w działaniach.
6. Przypisz priorytety do różnych kampanii. Odpowiednio oznacz kampanie, które są dla Twojej firmy najważniejsze (np. kampania na Black Friday będzie miała wyższy priorytet niż na Halloween, bo historycznie generuje lepsze wyniki). Priorytet będzie wskazówką do tego, kiedy należy zacząć przygotowania do kampanii oraz w razie potrzeby – które kampanie ograniczyć lub odpuścić. 

CZY TWOJA MARKA MUSI ODPOWIADAĆ NA KAŻDE ŚWIĘTO?

Święta (bardziej lub mniej ważne) wypadają dosłownie codziennie. Teoretycznie każdego dnia możesz coś celebrować. Jednocześnie to, że 13 października obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Noszenia Garnituru, wcale nie oznacza, że Twoja marka powinna opublikować post w tym temacie. Chyba że jest producentem męskiej odzieży (wtedy to co innego).

Święta, o których publikujesz, powinny zawsze mieć związek z tym, czym się zajmujesz i/lub być spójne z tożsamością marki.

Zanim jeszcze usiądziesz do przygotowania kreacji, zadaj sobie trzy pytania:
1. CZY JEST TOŻSAMY Z MARKĄ?
Nie twórz specjalnych komunikatów na siłę.
2. CZY JEST ZROZUMIAŁY?
Coś, co jest zrozumiałe dla Ciebie, nie zawsze musi być zrozumiałe dla Twojej grupy docelowej.
3. JAKI MA CEL?
Nie każde święto musi oznaczać zniżkę -20%. Często robotę zrobi sama grafika z kreatywną grafiką. Innym razem sprawę załatwi post edukacyjny i oferta bezpłatnych konsultacji z ekspertem.

#PROTIP Jeśli nie masz dobrego pomysłu – odpuść.

KIEDY ZACZĄĆ PLANOWAĆ PRZYSZŁY ROK?

Czwarty kwartał to najlepszy moment, aby zacząć myśleć o przyszłym roku. Nie musisz od razu dopracowywać wszystkich szczegółów. Stworzenie zarysu, rozplanowanie budżetu i ustalenie kluczowych terminów w zupełności wystarczy.
Im wcześniej, tym lepiej… ale za wcześnie też nie dobrze.
Digital marketing zmienia się dynamicznie. Pewne trendy jesteś w stanie przewidzieć już teraz, ale to, co wydaje Ci się teraz „najlepszym pomysłem”, za pół roku może już nie być wystarczające.

#PROTIP stwórz przestrzeń na zapisywanie pomysłów do kampanii i dopisuj je na bieżąco. 

Kalendarz = plan.
Pracę kreatywną i techniczną zacznij na tyle wcześnie, aby się z wszystkim wyrobić ;). Nad postem z życzeniami noworocznymi możesz zacząć myśleć na początku grudnia. Jednak jeśli na ten okres planujesz największą promocję w roku – musisz postawić landing, przygotować kilkadziesiąt kreacji, zaangażować kilkunastu influencerów – zacznij jeszcze zanim wszystkie liście spadną z drzew.
Cykliczne (miesięczne, kwartalne) spotkania pomogą Ci utrzymać porządek. 

#PROTIP wydrukuj kalendarz z zaznaczonymi datami i powieś nad biurkiem w swoim miejscu pracy lub stwórz kalendarz elektroniczny i ustaw przypomnienia na 3, 2, 1 miesiąc przed wydarzeniem.

NAJWAŻNIEJSZE DATY W 2024

📅 STYCZEŃ
– Nowy Rok (1 stycznia)
– Blue Monday (15 stycznia)
– Dzień Babci (21 stycznia)
– Dzień Dziadka (22 stycznia)
💡 Początek roku to z jednej strony entuzjazm i motywacja do realizacji noworocznych postanowień, z drugiej dla wielu moment łatania dziur w domowym budżecie po licznych grudniowych wydatkach. Jak wynika z badań dla Insight Lab dla Pyszne.pl, w 2023 roku aż 41% Polaków zamierzało więcej oszczędzać. Jednocześnie aż 61% badanych chciało być bardziej aktywnym (dobry moment na reklamę siłowni, sprzętu czy odzieży sportowej). Początkiem roku wiele osób rozpoczyna przygodę z nowym hobby – na czym mogą skorzystać biznesy oferujące produkty związane ze spędzaniem wolnego czasu.

📅 LUTY
– Tłusty Czwartek (8 lutego)
– Walentynki (14 lutego)
– Dzień Singla (15 lutego)

📅 MARZEC
– Dzień Kobiet (8 marca)
– Dzień Mężczyzn (10 marca)
– Światowy Dzień Konsumenta (15 marca)
– Pierwszy dzień wiosny (21 marca)
– Wielkanoc (31 marca)
💡 W drugim kwartale roku robi się coraz cieplej, ludzie spędzają  więcej czasu na świeżym powietrzu, to czas planowania podróży, festiwali, uroczystości.

📅 KWIECIEŃ
-Prima Aprilis (1 kwietnia)
– Lany poniedziałek — Śmigus-dyngus (1 kwietnia)
⚠  31.03-01.04.2024 — Święta Wielkanocne. Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. To dobry moment na intensyfikację działań i „ratowanie porzuconych koszyków”.

📅 MAJ
– Święto Pracy (1 maja)
– Święto Konstytucji 3 Maja (3 maja)
– Boże Ciało (30 maja)
⚠ 1-5.05.2024 — długi weekend majowy (majówka). Czas odpoczynku, wyjazdów.  Wiele osób decyduje się na przedłużenie weekendu o dodatkowe dni (27.04-05.05.2024). Przy sprzyjającej pogodzie użytkownicy często na majówce nie myślą o zakupach online, za to jeśli planują wyjazd, to w kwietniu mogą robić większe zakupy.
💡 Maj = sezon komunijny — ważny dla biznesów oferujących różnego typu prezenty np. elektronikę. 

📅 CZERWIEC
– Dzień Dziecka (1 czerwca)
– Zakończenie roku szkolnego (21 czerwca)
– Pierwszy dzień lata (22 czerwca)
– Dzień Ojca (23 czerwca)
⚠ 30.05-02.06.2024 — długi weekend na Boże Ciało (czerwcówka).

☀ LIPIEC-SIERPIEŃ
Wakacje dla wielu biznesów to sezon ogórkowy. Jednocześnie przełom lipca i sierpnia to zwykle czas letnich wyprzedaży, a druga połowa sierpnia to dobry moment na kampanię Back To School / Back to Office. 

📅 WRZESIEŃ
– Pierwszy Dzień Szkoły (2 września)
– Pierwszy dzień jesieni (23 września)
– Dzień Chłopaka (30 września)

📅 PAŹDZIERNIK
– Dzień Edukacji Narodowej (14 października)
– Halloween (31 października)

📅 LISTOPAD
– Święto Niepodległości (11 listopada)
– Black Friday (29 listopada)

📅 GRUDZIEŃ
– Cyber Monday (2 grudnia)
– Mikołajki (6 grudnia)
– Pierwszy dzień zimy (22 grudnia)
– Boże Narodzenie (25 grudnia)
– Sylwester (31 grudnia)
⚠ 24.12-26.12.2024 — Święta Bożego Narodzenie. Koniec intensywnego czasu zakupowego. W przerwie między świętami a sylwestrem warto pamiętać o spóźnialskich, którzy robią ostatnie noworoczne zakupy.

#PROTIP Przejrzyj kalendarz świąt nietypowych i wybierz 2-3 w roku, które najbardziej pasują do Twojego biznesu.

 

PRZYKŁADOWY KALENDARZ

Do stworzenia kalendarza marketingowego najlepiej wykorzystać narzędzie, które dobrze się zna i korzysta się z niego na co dzień. W Robimy Social Media do organizacji pracy korzystamy z monday.com.
Wyobraźmy sobie, że prowadzimy e-commerce z gadżetami. W naszej ofercie są puzzle, modele do składania, ramki, upominki tematyczne itp.
Po wyznaczeniu celów wypisujemy kluczowe daty w ciągu roku. Wszystkie, które chcemy wykorzystać marketingowo.

Następnie planujemy kampanie i nadajemy im priorytet. Czas trwania kampanii nie zawsze jest tożsamy z innym wydarzeniem. Inaczej zaznaczymy promocję z okazji Walentynek, inaczej kampanię promującą prezenty idealne na Dzień Babci.

Narzędzia takie jak Monday czy Asana o tyle ułatwiają pracę, że można w nich łatwo tworzyć nowe widoki, filtrować, edytować, dodawać lub odejmować kolumny. Dzięki czemu wszystko jest bardziej przejrzyste, a tym samym łatwiejsze do dopilnowania.

Nie jesteś pewny, czy potrafisz zrobić to sam? Nie martw się, od tego jesteśmy my. Zapisz się na konsultację, gdzie otrzymasz profesjonalne wsparcie. A jeśli uważasz tę wiedzę za wartościową i chcesz być na bieżąco z trendami w marketingu, zapisz się na cykliczną wysyłkę newsów.

NEWSLETTER
social media

Agnieszka Czepiel

Pasjonatka i specjalistka nowych mediów w jednym. Nie ma nowinki e-marketingowej, o której nie wiedziałaby jeszcze przed śniadaniem. Świetny taktyk i animator, nasza agencyjna Królowa Instagrama. Pociąga ją estetyka, a źle wykadrowane zdjęcia potrafią śnić jej się po nocach w koszmarach.
Podobał się artykuł? Udostępnij!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Sprawdź pozostałe artykuły