Jak zbudować zaangażowaną społeczność wokół marki?

84% użytkowników przyznaje, że społeczność internetowa otaczająca markę ma wpływ na opinię o niej. Marka bez ludzi nie istnieje. Możesz inwestować miliony w pozyskiwanie nowych Klientów, ale jeżeli nie inwestujesz ani grosza w obecną społeczność – Twój biznes traci. Nie tylko na finansowo, bez społeczności Twoja marka jest mniej przekonująca dla nowych Klientów.

Przyjrzyj się największym brandom – Coca-Cola, Apple, Starbucks, czy Lego. Marki takie jak te utrzymały się na rynku, między innymi dlatego, że przez lata budowały więź ze swoimi klientami. I nawet teraz, kiedy wydawać by się mogło, że nie potrzebują już marketingu – wciąż inwestują w swoją społeczność. Myślisz, że to strategia tylko dla dużych graczy z globalnym? Nic bardziej mylnego. Każdy kiedyś zaczynał. Pasibus, x-kom, czy BasicLab – te polskie marki, które zaczynały od lokalnych zasięgów, teraz mogą pochwalić się dużą, zaangażowaną społecznością. 

Budowanie silnej marki to czasochłonny proces, jednocześnie już dzięki kilku niewielkim zmianom, możesz szybko zobaczyć pierwsze efekty. Jakie zmiany warto wprowadzić? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeżeli zastanawiasz się: 

    • czy prowadzenie social mediów dla e-commerce ma sens?
    • czy i jakie znaczenie mają reakcje w social mediach?
    • jak zwiększyć zaangażowanie pod postami Twojej marki?
    • jak kreatywnie zachęcić ludzi do angażowania się w Twój content?

CZYM JEST SPOŁECZNOŚĆ MARKI?

Społeczność marki to grupa osób, które okazują lojalność wobec marki poprzez emocjonalne zaangażowanie.

Drogę użytkownika od polubienia do pełnoprawnego członkowska możemy podzielić na 3 etapy:

1 JOIN. Dołącza, ponieważ otrzymał dobry powód.
2 ENGAGE. Angażuje się w treści marki, ponieważ czerpie z nich wartość.
3 SHARE. Dzieli się, ponieważ się z tym utożsamia i jest emocjonalnie przywiązany.

Społeczność marki to nie tylko klienci, którzy ponownie dokonują zakupu, a Ci którzy stają się orędownikami – najpierw poprzez zaangażowanie (na przykład aktywność pod postami w mediach społecznościowych lub udział w akcjach promocyjnych), a następnie poprzez wsparcie w rozwoju i rozprzestrzenianie dalej informacji o marce (na przykład polecając produkty marki w komentarzach lub wśród znajomych i rodziny).

 

CZY TWÓJ E-COMMERCE POTRZEBUJE SPOŁECZNOŚCI?

Wyobraź sobie, że masz grupę Klientów, którzy regularnie kupują Twoje produkty. Te same osoby na tyle lubią Twoją markę, że chętnie pokażą zaangażowanie pod publikowanymi przez Ciebie treściami, a jeżeli poświęcisz im odpowiednio dużo czasu i zadbasz o waszą “relację” – polecą Twoje produkty dalej, wśród rodziny i znajomych.

Z marketingowego punktu widzenia każdy zaangażowany członek społeczności to dodatkowy punkt styku z marką. Im większą masz społeczność = tym więcej możliwych punktów styku z Twoją marką. To efekt kuli śnieżnej — początkowo społeczność rośnie spokojnie, z czasem im więcej osób dołącza, tym tempo wzrostu staje się szybsze. 

Przynależność do społeczności zwiększa zaufanie do marki (64%), a także prawdopodobieństwo wypróbowania nowych produktów marki (78%) i pozostawienia recenzji (74%).

4 powody, dla których warto inwestować w budowę społeczności marki: 

  • LOJALNOŚĆ
    Społeczności nie trzeba długo przekonywać. Pozyskanie nowego klienta może kosztować nawet siedem razy więcej niż utrzymanie obecnego, a stali klienci mają dziewięć razy większe prawdopodobieństwo konwersji niż kupujący po raz pierwszy.
  • FEEDBACK
    Społeczność to niekończące się źródło inspiracji i opinii. Wykorzystaj ten potencjał. Możesz na przykład… najbardziej zaangażowanych Klientom przedpremierowo wysyłać produkty do przetestowania.
  • WIZERUNEK
    Społeczność działa na emocje innych. Co prawda lajki tracą swoje znaczenie, ale zupełnie inaczej postrzega się markę, która pod postami gromadzi dużo szczerych komentarzy.
  • USER GENERATED CONTENT
    Społeczność to źródło unikatowych treści – opinii, recenzji, zdjęć i filmów. User generated content to także społeczny dowód słuszności. Pamiętaj o stworzeniu odpowiedniej przestrzeni do dzielenie się contentem i regularnie o niej przypominaj. Możesz na przykład… zorganizować konkurs lub stworzyć dedykowany hashtag, którym Klienci mogą oznaczać swoje treści z Twoimi produktami.

 

SOCIAL MEDIA = SPOŁECZNOŚĆ

Social Media definiowane są jako media służące do interakcji z wykorzystaniem rozbudowanego zestawu narzędzi komunikacyjnych. Podstawowym założeniem mediów społecznościowych jest łączenie użytkowników ze względu na przynależność do danej grupy, dawanie możliwości wymiany treści między nimi i podtrzymywanie więzi. 

Już sama nazwa media społecznościowe jasno wskazuje – nie ma lepszego miejsca na budowę społeczności. Jednocześnie konkurencja jest duża, a budowa zaangażowania stanowi wyzwanie. Dlatego zamiast działać na oślep, warto skorzystać ze sprawdzonych pomysłów.

 

8 POMYSŁÓW NA BUDOWĘ SPOŁECZNOŚCI W SOCIAL MEDIA

 

1 INSPIRUJ I EDUKUJ

80% treści, które publikujesz w Social Mediach powinno zaspokajać zainteresowania społeczności, pozostałe 20% możesz przeznaczyć na promocję swojego e-commerce. Dlatego zanim klikniesz “opublikuj” – zastanów się jaką wartość chcesz przekazać, co odbiorca zyska.

 

2 CIĄGNIJ DO DYSKUSJI

Czerp z wiedzy i doświadczeń innych. Zachęcaj ich do wyrażania własnych opinii. Pamiętaj o odpowiednim CTA (call to action – wezwanie do działania). 

#ProTip: Zadaj proste pytanie w poście, a następnie pogłębiaj je odpowiadając na komentarze. Nie pozostawiaj żadnego komentarza bez odpowiedzi. 

Wchodząc w interakcje z komentatorami, wzmacniasz organiczny wzrost i motywujesz do regularnego angażowania się.

Przykład aktywnej moderacji.

 

3 POZWÓL WEJŚĆ ZA KULISY

Społeczność nie chce oglądać pustych sloganów. Pokaż im ludzką twarz biznesu (np. przedstaw pracowników), pozwól wejść za kulisy (np. przedstaw krok po kroku proces tworzenia nowego produktu). Bądź w tym wszystkim naturalny, nie bój się mówić o swoich wartościach i wyzwaniach jakie napotykasz (jako marka). Dzięki temu użytkownikom łatwiej się będzie utożsamić, a tym samym przywiązać. 

 

4 NIECH INNI MÓWIĄ ZA CIEBIE

Zachęcaj do wyrażania opinii i aktywnie reaguj na wszystkie wzmianki. Przenieś uwagę na swoją społeczność – pokaż u siebie jak Twoi klienci korzystają z Twoich produktów.

#ProTip: Do wysyłanych paczek dołączaj wizytówkę z brandowym hashtagiem i zachętą do oznaczania postów w Social Mediach. Reaguj na wszystkie oznaczenia, najlepsze posty udostępniaj na profilu Twojej marki, a do autorów wysyłaj upominki w podziękowaniu za zaangażowanie. 

 

5 POSTAW NA DOŚWIADCZENIA

Social Media to nie tylko posty. 59% konsumentów jest gotowych zapłacić wyższą cenę, aby otrzymać „wyjątkową” obsługę klienta.

Odpowiedzią na potrzebę szybkiego i łatwego kontaktu z marką może być podwyższenie jakości obsługi klienta za pomocą skrzynek odbiorczych: Messengera, Instagram Direct Message, czy TikTok. Krótko mówiąc – bądź dostępny, gdziekolwiek istnieje możliwość kontaktu z Twoją marką.

 

6 DAJ WIĘCEJ

Przynależność do społeczności powinna wiązać się nie tylko z wartością emocjonalną, ale także dodatkowymi benefitami. Zadbaj o najbardziej zaangażowanych użytkowników:

  • program lojalnościowy, 
  • wcześniejszy dostęp do premier,
  • dodatkowe promocje i rabaty.
Przykład posta zachęcającego do dołączenia do grupy społecznościowej na Facebooku.

BONUS: POŁĄCZ SOCIAL MEDIA ZE ŚWIATEM RZECZYWISTYM

 

7 POZWÓL TESTOWAĆ TWOJE PRODUKTY

Na krótką metę bezpłatne próbki mogą nie wydawać się najlepszą strategią marketingową. Zanim jednak pomyślisz “nie mam budżetu, aby rozdawać swój produkt za darmo”, spójrz na te statystyki: 

Według raportu firmy badawczej Sampling Effectiveness Advisors, 73% konsumentów stwierdziło, że prawdopodobnie kupi produkt po jego wypróbowaniu (tylko 25% powiedziało to samo o obejrzeniu reklamy telewizyjnej).

Jak możesz prosto wprowadzić program testerów? Oferuj darmowe próbki swoich produktów w zamian za opinie. Możesz je dołączać do złożonych zamówień lub dać możliwość zamówienia osobno. Zadbaj o zbieranie opinii o przetestowanych produktach – dołącz informację do paczki i wyślij maila z przypomnieniem. 


8 DAJ SIĘ POZNAĆ NA ŻYWO

Pop-up store to fenomen świata handlu. Pop-up store to w tym artykule są same poważne sklep, który pojawia się i znika. To tymczasowy sklep, który jest dostępny dla Klientów przez kilka dni, czasem kilka tygodni. To często rozwiązanie sezonowe np. w okresie przedświątecznym, wakacyjnym lub przy okazji premiery nowych produktów.

Innym, bardziej budżetowy rozwiązaniem jest zorganizowanie tradycyjnego wydarzenia. W zależności od kategorii oferowanych przez Ciebie produktów możesz zorganizować wydarzenia o różnym charakterze. Na przykład jeśli prowadzisz e-commerce odzieżowy – przy okazji premiery nowej kolekcji, zorganizuj imprezę. Jeśli prowadzisz e-commerce z dermokosmetykami, zorganizuj panel dyskusyjny z ekspertami. Jeśli prowadzisz e-commerce z małym agd, zorganizuj warsztaty kulinarne.    

Pamiętaj, aby kanały online wykorzystać nie tylko do promocji wydarzenia, ale też do aktywizacji społeczności. Możesz na przykład zorganizować konkurs lub włączyć elementy grywalizacji. 

Jak te pomysły szybko i skutecznie zamienić w rzeczywistość? Skorzystaj z bezpłatnych konsultacji z naszym Ekspertem – pomożemy dopasować strategię budowania społeczności do Twojego biznesu. Wystarczy, że klikniesz tutaj i zapiszesz się na niezobowiązujące spotkanie.

 

JAK KROK PO KROKU STWORZYĆ SPOŁECZNOŚĆ MARKI W SOCIAL MEDIACH?

1 Zdefiniuj grupę docelową. Nie staraj się mówić do “wszystkich”. Grupa, do której kierujesz swój komunikat powinna być jednocześnie spójna z Twoją personą i profilem danego medium. Inne sposoby na budowanie społeczności sprawdzą się na Facebooku, inne na Tiktoku.  

2 Wybierz cel społeczności. Zadaj sobie pytanie: jaką wartość dam swojej społeczności? Czy będzie to wiedza, czy emocje, a może dodatkowe benefity zakupowe?

3 Stwórz odpowiednie miejsce. Zastanów się, z jakich kanałów korzystają Twoi Klienci, gdzie najchętniej się angażują?

4 Dobierz pomysły do celu. Nie musisz wprowadzać wszystkiego na raz. Zastanów się, które z pomysłów najbardziej pasują do tego jaką społeczność chcesz budować. 

5 Bądź regularny. Ustal plan działania i konsekwentnie go realizuj. Przyzwyczajaj swoich odbiorców do regularnych cyklów. Pamiętaj, że budowanie zaangażowanej społeczności to długotrwały proces, dlatego najlepiej zacznij już od teraz. 

NEWSLETTER
social media

Agnieszka Czepiel

Pasjonatka i specjalistka nowych mediów w jednym. Nie ma nowinki e-marketingowej, o której nie wiedziałaby jeszcze przed śniadaniem. Świetny taktyk i animator, nasza agencyjna Królowa Instagrama. Pociąga ją estetyka, a źle wykadrowane zdjęcia potrafią śnić jej się po nocach w koszmarach.
Podobał się artykuł? Udostępnij!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Sprawdź pozostałe artykuły