W tym artykule znajdziesz odpowiedź na pytania:
- O czym nie możesz zapomnieć tworząc reklamy dla sklepu internetowego?
- Jakie są skuteczne kampanie reklamowe, które zwiększają sprzedaż od zaraz?
Sprzedaż internetowa jest nie do zatrzymania. W 2021 roku ponad 3,78 miliarda osób zamówiło produkty za pomocą kanałów online. W 2022 roku było to już 315 milionów osób więcej (źródło: Digital Report 2022 & 2023).
Możliwości rosną, ale rośnie też konkurencja. Jeśli jeszcze tego nie robisz, to właśnie teraz jest dobry moment na uporządkowanie wiedzy, przygotowanie planu działania i wykorzystanie potencjału Social Media.
-
NEWSLETTER
SOCIAL MEDIA
PODSTAWY, O KTÓRYCH TRZEBA PAMIĘTAĆ
Zanim opublikujesz post i uruchomisz pierwsze reklamy, zadaj sobie dwa proste pytania:
- Jaki jest cel obecności Twojego biznesu w Social Mediach?
- Dlaczego korzystasz (prywatnie) z mediów społecznościowych?
Nie zaskoczysz nas, jeśli na pierwsze pytanie odpowiesz „chcę zwiększyć sprzedaż”, a przy drugim zawahasz się, ale po zastanowieniu rzucisz: „aby utrzymać kontakt ze znajomymi”, „aby być na bieżąco z newsami ze świata”, „aby poszukać inspiracji i znaleźć odpowiedź na nurtujące mnie pytania”.
To właśnie tutaj, jak widzisz, na samym początku, pojawia się największy zgrzyt w podejściu. Gdyby social media marketing był tak prosty, że wystarczyłoby opublikować post informujący o ofercie specjalnej, a wyniki sprzedażowe szybowałaby w górę to… nas by pewnie tu nie było, a wszyscy właściciele e-commerce odpoczywaliby właśnie na Bahamach (z milionami na koncie). Ale temat jest znacznie bardziej złożony.
I tu wracamy do podstaw. O czym nie możesz zapomnieć? Jedno słowo: STRATEGIA
Zacznij od odpowiedzi na najważniejsze pytania:
- KTO? (persona)
Czym charakteryzuje się klient Twojego sklepu internetowego? Na jakiej podstawie podejmuje decyzje o zakupie? - CO? (produkt)
Jakie przewagi ma Twój produkt? Jaką wartość daje odbiorcom? - JAK? (spójność)
Czy gdyby Twój komunikat nie był podpisany, to użytkownik wiedziałby, przez kogo został opublikowany? - GDZIE? (platforma)
Czy są tutaj Twoi klienci? Czy komunikat jest dopasowany do medium?
KAMPANIE, KTÓRE WARTO PRZETESTOWAĆ
W systemie reklamowym Meta* dostępnych jest 6 celów kampanii.
*Meta (dawniej Facebook) to najpopularniejszy social mediowy system reklamowy, dlatego na potrzeby tego wpisu będziemy posługiwać się jego przykładem.
Tworząc reklamy dla sklepu internetowego możesz wykorzystać wszystkie, ale Twoim zdecydowanym #musthave powinien być:
RUCH generujący paliwo, na podstawie którego później będziesz SPRZEDAWAĆ.
Teraz pewnie myślisz „no dobra, ale to dwie kampanie, a w tytule mówiliście o czterech”. Cel kampanii to jedno, dalsze ustawienia dają znacznie więcej możliwości.
- UMÓW SIĘ NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ
Dla lepszego zobrazowania kampanii przejdziemy przez ten proces, wcielając się w rolę klientki e-commerce obuwniczego.
KAMPANIA #1 – RUCH NA BLOGA
Rutynowo scrolluję Facebooka. Kilka postów od znajomych, krzyczące promocje, nic interesującego, aż tu nagle… komunikat “Najmodniejsze buty na wiosnę 2023. Te modele noszą gwiazdy”. Właściwie – moja garderoba wymaga odświeżenia. Kliknę i zobaczę, co się teraz nosi. Przecież nie muszę nic od razu kupować.
Co zrobił właściciel e-commerce?
Na blogu swojego e-commerce stworzył artykuł w odpowiedzi na pytania klientów, a następnie wykorzystał go w reklamie na Facebooku. Na tym etapie jeszcze nic nie sprzedaje, ale chwytliwym nagłówkiem przyciąga ruch na swoją witrynę.
Co zrobiła klientka?
Kliknęła reklamę na Facebooku, weszła na bloga sklepu internetowego i przeczytała interesujący ją wpis, tym samym zostawiając po sobie wirtualny ślad. Jednocześnie wykorzystując pozyskując informacje ze strony – stała się bardziej świadoma marki i „weszła” w pierwszy etap tworzenia relacji.
KAMPANIA #2 – RUCH NA STRONĘ
Dopiero co wczoraj widziałam te buty we wpisie o najnowszych trendach, a teraz wyświetla mi się reklama z nimi w roli głównej. W tej stylizacji wyglądają naprawdę dobrze, a w tym sklepie można je kupić i otrzymać przesyłkę w 24 godziny… Sprawdzę ile kosztują i czy mają mój rozmiar.
Co zrobił właściciel e-commerce?
Do grupy odbiorców, którzy wyświetlili konkretny wpis blogowy, skierował reklamę, przekierowując ruch na stronę produktową. Wykorzystał kreacje lifestylowe, aby mocniej podziałać na emocje.
Co zrobiła klientka?
Kliknęła zdjęcie w reklamie, wyświetliła produkt i pod wpływem emocji dodała go do koszyka. W jej podświadomości ewaluuje chęć zakupu butów. Przed nią kluczowa decyzja – kupić czy nie kupić.
KAMPANIA #3 – KATALOG
Buty naprawdę dobrze wyglądały i teraz nie mogę przestać o nich myśleć. Tym bardziej że cały czas wyświetla mi się reklama z nimi i z kilkoma innymi produktami, które przeglądałam.
Co zrobił właściciel e-commerce?
Stworzył kampanię katalogową na Facebooku skierowaną do osób, które wyświetliły lub dodały do koszyka produkty w ciągu ostatnich kilku dni (Uwaga! W zależności od kategorii produktu, proces decyzyjny może być dłuższy lub krótszy, aby wybrać odpowiedni przedział czasu – przeanlizuj ścieżkę i dane w Google Analytics. Więcej o skutecznym mierzeniu wyników reklamowych przeczytasz w tym wpisie. ).
Co zrobiła klientka?
Skuszona spersonalizowaną reklamą, dokończyła zakupy w sklepie internetowym. (Uwaga! Jeśli na tym etapie klientka nie dokonała zakupu, to znaczy, że coś ją rozproszyło, nie miała czasu lub porównywała ofertę z konkurencją. Jeśli teraz nie kupiła u Ciebie, to prawdopodobnie już kupiła u innych – sprawdź i zadbaj o odpowiednie okna remarketingu.)
KAMPANIA #4 – CROSS SELL
Od ostatniego zakupu minęło już kilka dni – produkt jest świetnej jakości, a obsługa była na najwyższym poziomie. Teraz wyświetliła mi się cały czas reklama z torebkami idealnie pasującymi do nowych butów.
Co zrobił właściciel e-commerce?
Wykorzystując katalog, stworzył kampanię krzyżową (cross sell) wyświetlającą ofertę torebek osobom, które kupiły wcześniej buty.
Co zrobiła klientka?
Zadowolona doświadczeniami poprzedniego zakupu, zdecydowała się złożyć kolejne zamówienie. Sklep już dobrze znała, zachęciły ją reklamy przedstawiające inne produkty.
Jaki jest finał tej historii? Właściciel dzięki przemyślanemu planowi działań w kilku krokach zwiększył sprzedaż w swoim e-commerce. Klientka odkryła nowy sklep, w którym w przyszłości ponownie dokona zakupów.
To gotowy schemat, który możesz wykorzystać bez względu na to, czy oferujesz odzież, kosmetyki, sprzęt sportowy, czy elektronikę. Ale najlepsze w tym wszystkim jest to, że to tylko kropla w morzu możliwości kampanii w Social Mediach. Jeszcze więcej praktycznych wskazówek o tym, jak ustawić kampanie reklamowe w systemie Meta przeczytasz we wpisie o reklamach dla e-commerce na Facebooku i Instagramie.
POZOSTAŁE KROKI, KTÓRE TRZEBA PRZEMYŚLEĆ
Wpis blogowy, katalog, cross sell i to już? Sukces gwarantowany?
Nie do końca. Zanim jednak przejdziemy do kolejnych kroków, uporządkujmy to, co już wiemy:
- Strategia jest kluczem. Od tego zawsze powinny wychodzić wszystkie działania.
- Najpierw wzbudzenie zainteresowanie, potem sprzedaż. Social Media mogą zwiększyć sprzedaż, jeśli podejmowane działania będą odpowiadać potrzebom i motywacjom odbiorców.
- Budowa społeczności. Social Media bez społeczności nie istnieją. Nie zapomnij o aktywności organicznej – buduj zaangażowanie, wchodź w dialog z odbiorcami, odpowiadaj na potrzeby. Sprawdź, jak zbudować zaangażowaną społeczność wokół marki.
Teraz kiedy masz już w głowie obraz możliwości, możesz wskoczyć na wyższy poziom.