- Prowadzisz e-commerce?
- Jesteś marketing managerem, który nadzoruje pracę agencji?
- Zajmujesz się działaniami reklamowymi?
Nieważne czym się zajmujesz — ten artykuł pozwoli Ci sprawdzić, czy najważniejsze obszary Twojej kampanii e-commerce są odpowiednio zaopiekowane.
-
NEWSLETTER
SOCIAL MEDIA
1. ZACZNIJMY OD PODSTAW
… czyli od centrum zarządzania zasobami w obrębie ekosystemu Meta – Menedżera Firmy.
Dlaczego warto go mieć?
- ułatwia zarządzanie zasobami, agregując je w jednym miejscu
- pozwala na zarządzanie dostępami pracowników do różnych zasobów, takich jak strona, konto reklamowe, piksel itp., na różnym poziomie – co przekłada się na bezpieczeństwo
- w łatwy sposób możesz nadać (albo zabrać) uprawnienia zewnętrznym partnerom (np. agencji, freelancerowi itp.)
- oddziela działania na prywatnych i firmowych zasobach
- przede wszystkim jednak daje Ci poczucie bezpieczeństwa i kontrolę nad swoimi zasobami
Posiadanie swojego menedżera firmy i dołączenie lub stworzenie tam kluczowych zasobów Twojej marki (strony, konta reklamowego, piksela) nie dopuści do częstej sytuacji, w której inne podmioty (agencje, pracownicy) są ich właścicielami.
Łatwo jest się domyślić, co dzieje się np. z Twoim kontem reklamowym, jeżeli kończysz współpracę z danym pracownikiem, czy agencją — najczęściej przepadają.
Dlatego pamiętaj, aby na samym początku zadbać o to, abyś to Ty był właścicielem swoich kluczowych zasobów na Facebooku oraz Instagramie.
Nie masz menedżera firmy? Zobacz, jak go założyć w kilku prostych krokach.
2. PŁATNOŚĆ I DANE ROZLICZENIOWE
Punkt ważny, a niestety często pomijany, czego księgowość bardzo nie lubi 🙂 Pamiętaj o dodaniu metody płatności w sekcji ustawienia konta reklamowego → ustawienia płatności. W tym samym miejscu znajdziesz też pola na wpisanie danych potrzebnych do faktury.
Jeżeli konto reklamowe jest nowe, to próg płatności (czyli moment, w którym Facebook pobiera opłatę z konta i wystawia fakturę) jest niski (czasem sięga nawet kilkunastu złotych), co generuje sporo faktur. Dlatego tym bardziej ważne jest odpowiednie wpisanie danych na początku, ponieważ Facebook odmawia wystawiania korekty faktury.
- UMÓW SIĘ NA BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ
3. PODSTAWY ANALITYKI
Jeżeli masz Menedżera Firmy, to w nim powinno się znaleźć analityczne serce Facebooka, czyli Piksel. Piksel to fragment kodu, który osadza się zazwyczaj w headzie strony internetowej, dzięki któremu Meta Ads zbiera dane i zdarzenia użytkowników na Twojej stronie (ręcznie, za pomocą wtyczek, przez GTMa — ważne, żeby działało 🙂 Sprawdź, jak zainstalować kody śledzące na Twojej stronie.).
Pozwala on również na tworzenie efektywnych lejków reklamowych, dzięki tworzeniu grup odbiorców, składających się z użytkowników wykonujących daną aktywność na Twojej stronie oraz pozwala ocenić wpływ działań reklamowych na Twój biznes.
Co z perspektywy kampanii sprzedażowych jest najważniejsze? Poprawna implementacja następujących zdarzeń, czyli działań podejmowanych przez gościa witryny:
- ViewContent — to zdarzenie powinno uruchomić się po wyświetleniu KARTY produktu
- AddToCart — to zdarzenie uruchamia się po dodaniu produktu do koszyka (ważne: każde dodanie do koszyka powinno być rejestrowane, nie tylko bezpośrednio z karty produktu, również z innych miejsc na stronie, jeśli takie istnieją)
- Purchase — to zdarzenie uruchamia się po sfinalizowaniu transakcji (czyli zazwyczaj na poziomie Thank You Page)
Powyższe zdarzenia powinny zawierać różne parametry, typu content_ids (ID produktu), value (wartość produktu) czy currency (waluta).
Oczywiście jest mnóstwo innych zdarzeń, które są mniej lub bardziej ważne, jednak bez tych trzech podstawowych, Twoja kampania sprzedażowa nie ma prawa się udać.
W związku z ciągłymi zmianami w polityce prywatności mówi się, że Piksel Facebooka (który działa na podstawie ciasteczek) może kiedyś przestać zbierać dane. Dlatego funkcjonuje jeszcze druga opcja łączenia Facebooka z witryną — CAPI, czyli API Konwersji.
Warto więc zbierać zdarzenia za pomocą Piksela oraz CAPI jednocześnie, do czego z resztą Facebook zachęca. Należy jednak pamiętać o deduplikacji danych, ponieważ Piksel i CAPI zbierają te same zdarzenia.
Pamiętajmy jednak, że nie samym panelem reklamowym człowiek żyje, równie istotnym narzędziem jest Google Analytics i moduł e-commerce. To dodatkowe źródło informacji o kampaniach, na podstawie którego możesz przeprowadzać przeróżne analizy, weryfikować skuteczność kampanii, zachowania użytkowników itp. Więcej o przydatnych narzędziach do mierzenia wyników e-commerce przeczytasz w tym wpisie.
4. KATALOG PRODUKTÓW
Mówiliśmy już o analitycznym sercu Facebooka, teraz czas na kolejne serce, tym razem produktowe — katalog produktów. Dzięki niemu możesz stworzyć sklep na Facebooku czy Instagramie, ale przede wszystkim tworzyć kampanie produktowe.
Wielu praktyków mówi, że nie ma bardziej skutecznej metody na sprzedaż produktów w retargetingu, niż za pomocą kampanii produktowej. Warto tutaj dodać, że tego typu kampanie nie są zarezerwowane tylko dla powracających użytkowników (mówimy o remarketingu dynamicznym), możemy również za ich pomocą docierać do zupełnie nowych użytkowników (kampanie prospectingowe) i przedstawiać produkty w bardzo atrakcyjny sposób, używając angażujących formatów i aktualnych informacji o produkcie.
Wróćmy jednak do sedna — co katalog produktów musi zawierać, w jaki sposób musi być ustawiony, aby czerpać z niego korzyści w kampaniach?
- odpowiedni feed produktowy, który jest generowany za pomocą platformy e-commerce (link w rozszerzeniu .xml). Feed aktualizuje się automatycznie, a Ty możesz ustawić sobie częstotliwość przesyłania tego feedu do katalogu produktów, czyli harmonogram przesyłania danych (jeżeli nie masz bardzo dynamicznej sprzedaży w sklepie, to proponuję raz dziennie w godzinach nocnych)
- jeśli mamy już wgrany katalog produktów, należy sprawdzić, czy ID produktu na stronie odpowiada ID produktu w feedzie (jeśli nie, to znaczy, że coś zostało źle wygenerowane, ID produktu musi być takie samo na stronie i w katalogu produktów, inaczej kampanie reklamowe nie mają sensu)
- upewnij się, czy inne dane (jak np. aktualna cena) są również odpowiednio przesyłane do katalogu produktów
- katalog musi być połączony z Pikselem
- jak już katalog jest połączony z Pikselem, to warto zerkać na Match Rate, czyli stopień dopasowania ID produktów z piksela, do katalogu (wartość wyrażona w %). Dopasowanie powinno wynosić powyżej 90%, dla wszystkich trzech zdarzeń. Warto sprawdzać te wartości codziennie, ponieważ są one kluczowe dla odpowiedniego funkcjonowania remarketingu dynamicznego
5. CO TERAZ?
Technicznie jesteśmy gotowi, wszystko dopięte na ostatni guzik — mamy Menedżera Firmy, mamy Piksela, mamy odpowiednio zaimplementowany moduł e-commerce w GA, nasz katalog produktów działa tak, jak powinien. CO DALEJ? Dalej pozostaje ustawienie kampanii oraz jej analiza.
Stawiam jednak tutaj kropkę, ponieważ te tematy poruszę w kolejnych wpisach. Na razie zostawiam Cię z zadaniem domowym: sprawdź, czy wszystkie powyższe punkty u Ciebie działają. Z doświadczenia podpowiem — zazwyczaj problemy pojawiają się na poziomie konfiguracji zdarzeń i/lub katalogu produktów. A jeśli chcesz już teraz zrobić krok dalej — przeczytaj wpis o 4 najskuteczniejszych kampaniach dla e-commerce.